دانشمندان برای اولین بار در تاریخ، در دمای اتاق به نور مایع دست یافتند

برای اولین بار، فیزیکدانان در دمای اتاق به «نور مایع» دست پیدا کردند، این کشف می تواند حالت مذکور را بیش از پیش در دسترس قرار دهد.

این ماده هم ابر شاره است، که دارای اصطکاک و ویسکوزیته صفر است، و هم نوعی چگال بوز-انیشتین است، که بعضی وقت ها از آن به عنوان حالت پنجم ماده نام برده می شود، که به نور اجازه می دهد در اطراف اجسام و گوشه های مختلف حرکت کند.

نور در حالت عادی به صورت موج رفتار می کند و بعضی وقت ها به صورت ذره، و همیشه به خط مستقیم سیر می کند. به همین دلیل است که چشم ما نمی تواند اطراف گوشه ها و اجسام ا ببیند. ولی تحت شرایط خاصی، نور می تواند مانند یه مایع عمل کند و به دور اجسام جریان یابد.

چگالش بوز انیشتین به دلیل برای فیزیکدانان جذاب است چون در این حالت قوانین از حالت کلاسیک به کوانتومی تغییر پیدا می کنند و ماده بیشتر به سمت رفتاری موج گونه می رود.

این حالت در دمای نزدیک به صفر مطلق و فقط در کسری از ثانیه شکل میگیرد.

ولی در این تحقیق محققان ادعا می کنند که یک حالت چگالش بوز انیشتین را در دمای اتاق با استفاده از ترکیب فرانک اشتاین از نور و ماده ایجاد کرده اند.

جالب است بدانید که دانشمندان با قرار دادن یک لایه 130 نانومتری از مواد ارگانیک در میان دو آینه با بازتاب فوق بالا و شلیک پالس لیزری 35 فِمتوثانیه ای، موفق به تولید حالت نور مایع شدند. همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، در این حالت (شکل پایین) جریان ذرات با حالت عادی (شکل بالا) متفاوت است و بدون تغییر مسیر و ارتعاش، به حرکت خود ادامه خواهند داد.

طبق اظهارات پژوهشگران، دستاورد جدید نه تنها راه را برای مطالعه در حوزه هیدرودینامیک کوانتومی هموار می کند، بلکه بهره گیری از مواد ابر رسانا در ابزارهایی مانند LED، پنل های خورشیدی و لیزرها را، در دمای اتاق و با هدر رفت انرژی نزدیک به صفر ممکن می کند.

منبع: Science Alert

 


بنده دانشجوی دکترای فیزیک ماده چگال از دانشگاه تربیت مدرس تهران هستم. حوزه مورد علاقه من فیزیک محاسباتی (به طور خاص نظریه تابعیت چگالی) و همچنین سیستم های توپولوژیک است.


There are no comments yet

  • سلام , مهمان
  • خروج
  • ورود

    Or use one of these social networks

This site is protected by wp-copyrightpro.com