برندگان جایزه نوبل فیزیک 2015 معرفی شدند

یک فیزیکدان ژاپنی و یک فیزیکدان کانادایی به طور مشترک جایزه فیزیک نوبل سال ۲۰۱۵ را برده‌اند.

آکادمی سلطنتی علوم سوئد در اطلاعیه‌ای در روز ۱۴ مهر (۶ اکتبر)، اعلام کرد که تکاکی کاجیتا، فیزیکدان ژاپنی، و آرتور بی. مکدونالد، فیزیکدان کانادایی به خاطر دستاورد تحقیقاتی خود در مورد نونترینوها برنده جایزه نوبل شده‌اند.

مبلغ این جایزه ۸ میلیون کران سوئد (معادل ۹۶۲ هزار دلار آمریکایی) است که به طور مساوی بین این دو پژوهشگر تقسیم خواهد شد.

در اطلاعیه آکادمی سلطنتی علوم سوئد آمده است که کشفیات این دو فیزیکدان استنباط بشر از ماهیت نوتریینو را تغییر داد و می‌تواند در درک از کائنات بسیار موثر باشد. این دو پژوهشگر کشف کردند که نوترینوها، که از ذرات بنیادی هستند، دارای جرم هستند.

تکاکی کاجیتا و آرتور مکدونالد پدیده جدید “نوسان نوترینو” را شناسایی کرده‌اند که تحولی اساسی در فیزیک ذرات بنیادی محسوب می‌شود.

پرفسور مکدونالد در یک مصاحبه تلفنی گفته است که قطعا در جریان تحقیقات در این زمینه، لحظه “کشف بزرگ” هم وجود داشت و آن زمانی بود که مشاهده شد که نوترینوها در مسیر حرکت از خورشید به زمین از یک نوع به نوع دیگر تغییر شکل می‌یابند.

تکاکی کاجیتا مدیر موسسه تحقیقات اشعه کیهانی و استاد دانشگاه توکیو و آرتور مکدونالد استاد سابق دانشگاه کوئینز در کاناداست.

پیشتر، برندگان جایزه پزشکی نوبل برای سال جاری هم معرفی شده بودند.

جوایز نوبل طبق وصیت آلفرد نوبل، مخترع دینامیت، پایه‌گذاری شد و هر ساله به افرادی اعطا می‌شود که در رشته‌های مختلف علوم، ادبیات و صلح دستاوردهای بارزی داشته‌اند.

 


بنده دانشجوی دکترای فیزیک ماده چگال از دانشگاه تربیت مدرس تهران هستم. حوزه مورد علاقه من فیزیک محاسباتی (به طور خاص نظریه تابعیت چگالی) و همچنین سیستم های توپولوژیک است.


There are no comments yet

  • سلام , مهمان
  • خروج
  • ورود

    Or use one of these social networks

This site is protected by wp-copyrightpro.com