معرفی برندگان نوبل فیزیک 2014

جایزه نوبل فیزیک 2014 برای ابداع دیودهای کارآمد منتشر کننده نور آبی (ال‌ای‌دی) که امکان منابع نور سفید بصرفه را فراهم کردند به این دانشمندان اختصاص یافت.

 

صد و هشتمین جایزه نوبل فیزیک مشترکا به «ایسامو آکاساکی»، «هیروشی آمانو» از دانشگاه ناگویا در ژاپن و «شوجی ناکامورا» از دانشگاه کالیفرنیا در سانتا باربارا اختصاص یافت.

به گزارش ایسنا، جایزه نوبل فیزیک 2014 برای ابداع دیودهای کارآمد منتشر کننده نور آبی (ال‌ای‌دی) که امکان منابع نور سفید بصرفه را فراهم کردند به این دانشمندان اختصاص یافت.

معرفی برندگان نوبل فیزیک 2014

نام این دانشمندان در حالی با جایزه نوبل فیزیک 2014 گره خورد که گمانه‌زنی‌های موسساتی مانند تامسون رویترز به «چارلز ال. کین»، «لورانس مولن‌کامپ» و «شوچنگ ژانگ» برای کشف حالت جدید ماده موسوم به اسپین کوانتومی یا «جیمز اف. اسکات»، «رامامورتی رامش» و «یوشیری توکورا» برای تحقیقات در حوزه ذخیره‌سازی داده و «پیدونگ یانگ» برای طراحی کوچکترین لیزر جهان (نانولیزر) به عنوان برنده احتمالی جایزه نوبل فیزیک اشاره داشتند.

این جایزه سال گذشته به فرانسیس انگلرت و پیتر هیگز برای کشف ذره هیگز اهدا شد.

 


بنده دانشجوی دکترای فیزیک ماده چگال از دانشگاه تربیت مدرس تهران هستم. حوزه مورد علاقه من فیزیک محاسباتی (به طور خاص نظریه تابعیت چگالی) و همچنین سیستم های توپولوژیک است.


There are no comments yet

  • سلام , مهمان
  • خروج
  • ورود

    Or use one of these social networks

This site is protected by wp-copyrightpro.com